söndag 22 augusti 2010

Jag hatar paprika!!!


Ja, det är sant!
Och som paprikahatare, blir man behandlad som något suspekt!

Va? Gillar du inte Paprika? Som är så nyttigt!! Och gott!

NEJ, jag tycker inte det är gott! Jag kan inte med smaken! Den tar över allt i den rätt där den är insmugen. Och paprika är en sån grönsak som smygs in överallt!
I färdigköpta grönsaksblandningar t ex. Det gäller att läsa det finstilta och inte låta sig luras av att de röda sakerna på påsen faktiskt liknar tomater!
Nej i 99 fall av hundra, är dom röd paprika!

I sallader på restauranger och serveringar, kan man ge sig katten på att paprikorna smugit sig ner. Ibland förklädda i gult eller grönt också. Illvilliga rackare!

Ibland överväger jag att köra med en vit lögn, nämligen att säga att jag inte TÅL paprika, det accepteras bums. Då blir reaktionen snarare lite medlidande:

Stackars dej, det som är så nyttigt!

Det enda jag kan hålla med om är att det är vackra frukter, men för den skull ska man väl inte behöva förklara ihjäl sig för att man inte gillar smaken.

En köttgryta t ex, blir i mina ögon helt förstörd av listigt insmugna paprikabitar!
Jag gillar det mesta i grönsaksväg och äter det också, men paprikan petar jag bort. Ändå har dom fulingarna lämnat illvilliga avtryck i form av SMAK!
Smak som jag inte gillar!

Värst är väl den där klassiska 'fika-som-inledning-på-konferensen-mackan', ni vet frallan med en svettig ostbit och som krona på verket, en ring GRÖN PAPRIKA!
Vilket oskick mot osten som faktiskt KAN smaka ost!

Ibland undrar jag om jag är helt ensam i min motvilja mot paprika!
Jag vet bara en som delar min uppfattning, och där kan det ju vara frågan om social påverkan....*S*

Tack vet jag tomater!

//Eva

4 kommentarer:

Caja: sa...

Hej Eva!
Tyvärr kan jag inte hålla med dig...jag är en paprikaälskande individ. Men jag kan hålla med dig att den finns nog i väldigt mycket och så även på de där mackorna. Det hade varit bättre om det fanns ett fat bredvid med lite olika grönt på så att var och en fick välja själv vad och om man ville ha pålägg på pålägget.

Må väl/caja

Nunne sa...

Tomater är väldigt gott det med, men det är även paprika. Ha ha. För många år sedan var jag allergisk mot rå paprika men inte kokt. Konstigt. Men nu kan jag äte det igen. Och det är GOTT OCH NYTTIGT.

Kram på dej

Eva sa...

Ja ja ja.....fast jag tycker INTE det är gott! Så det så!

Mikiz sa...

jag hatar också paprika! du är inte helt ensam. usch!