lördag 19 februari 2011

Ingen vidare början....


Idag tänkte jag vara lite flitig och uppdatera bloggen och samtidigt dela med mej av en väldigt god kycklingrätt. Men när jag skulle ta en bild av maten 'före ugnen' så sa kameran, min älskade Nikon D80, upp sig!Men som tur är har jag ju min lilla kompis också, men detta är grymt försmädligt! Och ingen garanti förstås!

Men här kommer i alla fall dagens middagsrätt, Kyckling Creme Fraiche, en klassiker från 90-talet tror jag! Långt före alla asiatiska rätter som numera nästan räknas som svensk husmanskost!


Så här gör man: Till fyra personer går det åt en stor kyckling, själv köper jag alltid färska gödkycklingar, svenska förstås, när det är bra pris, och så hamnar minst en i frysboxen. Man kan givetvis använda en färdiggrillad också, men hemgjort blir alltid godast, och så är man bombsäker på att den är färdig, rakt igenom. Och kryddningen blir så himla god! Klyv kycklingen längs bröstbenet till två halvor. Skär bort gumpen och ev 'slamsor'. Krydda rejält med salt, svartpeppar och paprikapulver. Glöm inte salt och peppar på undersidan! Pensla halvorna med smält smör som blandats med ett par msk äkta soya. Se till att halvorna är ordentligt penslade! In i ugnen i 1 timme, varken mer eller mindre, i 200°. Ta ut kycklingen och låt den svalna! (Detta kan man ju göra dagen innan, om man har knappt med tid. Kycklingen sköter ju sig själv i ugnen!)

Nu är det dags för den goda smeten.
Rör ihop följande ingredienser: 2 burkar Creme Fraiche (ingen lightvariant här inte) 4 msk chilisås 2 tsk Dijonsenap 2 tsk dragon 1 tsk franska örter (eller 2 tsk fransk salladskrydda) 2 krm salt 1 krm svartpeppar 1-2 pressade vitlöksklyftor Rör ihop till en jämn smet! Nu har nog kycklingen svalnat så pass att det går att pilla bort allt kött (och skinn!!) från benen.

Finfördela köttet till mindre bitar och lägg i en smord eldfast form. Slå över smeten och strö över rikligt med gratängost! In i ugnen i 200° i ca 20 minuter.


Under tiden gör du en sallad och kokar kanske lite ris till. Servera gärna ett glas vin till den här goda rätten. Går hem hos både barn och vuxna! Så här blev det färdiga resultatet, jättegott!
//Eva




1 kommentar:

Nunne sa...

Ja, vinet går säkerligen hem hos barnen!!!

Hahaha!

Kramis