söndag 23 maj 2010

Värmeböljan fick allt att explodera


Efter några dagar med otrolig sommarvärme, över 25° exploderade växtligheten. Hägg och körsbär slog ut, äppelblommen satte fart och syrénknopparna sväller.
Varför är alltid den där efterlängtade tiden 'Mellan hägg och syrén' så förbaskat kort?
Idag har det regnat liksom hela natten och det behövdes. På södersidan var marken sprucken och torr!
Men belöning får man i trädgården och jag njuter i kvadrat den här årstiden!

Här en Tulpan jag glömt namnet på men den är såå vacker!
Trädpionen har stora fina knoppar, sen blommar dom bara någon dag, så man måste passa!
Julrosorna, dom vita, har skiftat om till grönt och försvinner snart i dom växande gröna bladen.
Det var vackert så länge det varade!
En svullen syrénkvist, slår ut vilken dag som helst!

Grannens vackert blommande körsbärsträd, tror jag att jag njöt mer av än dom själva;)
Men rosorna är den här vårens sorgebarn.
Vintern har slagit till hårt. Detta är en av mina tre gulvita Austinrosor på husets framsida.
Till 99% död! Sorgligt, eftersom det också var present från goda vänner på en födelsedag för några år sedan!
Så här mycket blev det kvar av den ena. Alla tre var enormt stora och översållade med blommor hela sommaren.....snyft!
Men jag får glädjas åt de vackra äppelblomstren! Dom är fantastiska!
Hoppas bara vi får mycket frukt också!
Har inte sett många bin, men fjärilar och humlor är det ganska gott om.
Det värsta är om det blir riktigt kallt och blomningen hinner gå ut!

Men man får glädjas åt det som finns. Rosor blir det väldigt lite av i år.
Har gett alla en andra chans så att säga, men det tar år innan det kommer upp i samma enorma storlek som tidigare!

Tack för titten, du som tittar in här någon gång;)

//Eva


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej mormor jag såg din blogg ch den var jätte fin jag såg också min hand med fjärilen på.jag är hemma från er nu och jag hade jätte kul nu när Hasse fylde år.Nu moste jag sluta men vi sen någon gång och då ska jag bada och jag ska få dig också att bada.HEJDÅ!!!!!

/Emmy!!!

Eva sa...

Gullhöna där;)
Vi får väl se när jag badar, jag hatar att frysa;)
Kram från mormor