söndag 15 juni 2008

Trädgårdsplock 15 juni 2008


Rosor är en stor favorit i min trädgård. Tyvärr är jag inte en så duktig rosenodlare som jag skulle vilja vara, men en del har jag lyckats ganska bra med. Som denna Austinros som heter Constance Spry. David Austin heter engelsmannen som förädlat dessa rosor till små mästerverk i mitt tycke!

Jag har haft den i mer än 10 år, den har flyttats flera ggr på grund av byggnadsarbeten, men alltid kommit tillbaka lika snällt.

I år är den minimalt klippt, vilket alltså gett massor med knoppar!

Rosen är en klängros och är nog uppåt 3 m hög nu.


Det är tyvärr inte bara jag som gillar den, utan även bladlöss och andra typer av ohyra, så man får ta en ohyrerunda varje kväll och spruta med lämpligt medel. Mest håller jag mej till en vattenlösning med såpa och rödsprit. Mycket effektivt mot bladlöss om inte annat!




Ikväll har den slagit ut sin första blomma.....










Även pioner har en stor plats i både mitt hjärta och i trädgården.
Den här cerise knoppen håller på att slå ut nu.

En annan skönhet är den vita, eller gulvita, med små stänk av rött längst inne i mitten.

Ett litet underverk av konstruktion, som bara naturen själv kan utföra.


Här är den som knopp, och tonar då svagt i rosa.
Fullt utslagen har den en mera gulvit ton.
Också det lite av de spratt naturen spelar oss......och kameran;)















Fullt utslagen ser den ut så här .



















Jag beklagar om bilderna hamnat lite konstigt, men jag får inte rätsida på bildplaceringen trots att jag följt de anvisningar som finns när man infogar en bild. Men bilderna talar ju sitt eget språk och blommorna är väl som alltid vackrast där dom står;)


/Eva

Inga kommentarer: