tisdag 9 juni 2009

Nu blir det bilder......

Här kommer lite bilder från min resa från Ljusdal via Ockelbo, Sandviken, Gysinge, Uppsala till Stockholm igår.
I Ockelbo finns också Wij trädgårdar och där ville jag ju stanna. Efter att ha blivit robbad på 95 kronor i entré började jag sökandet efter den trädgård jag förväntade mej. Mycket vackra omgivningar är det, med det gamla bruket och smedjan i fokus!Området är jättestort och eftersom jag var på väg blev det bara Skogens trädgård jag hann se, sen fick jag vända om, tyvärr. Följande bilder kommer från Skogens trädgård som är en miniatyrskapelse, mycket stilistiskt och nästan japanskt i utformningen, men vackert!Vattnet kommer upp ur ett hål i stenblocket!
Resten av hemresan gick på väg 272 som jag inte åkt på många, många år. Den är smal och slingrig och det är en mycket vacker väg. Tyvärr har dom få som ändå åker där, så himla bråttom, att man inte kan stanna till som man vill, utan att vara i vägen.
Nådde så småningom Gysinge, som var mitt starkaste skäl att ta just den vägen, istället för E4. Där finns nämligen Centrum för Byggnadsvård, en guldgruva för oss som gillar gamla saker. Nu tillåter inte min kassa några stora inköp där, men jag tänkte passa på att köpa deras fina Linoljesåpa som jag använder till våra trägolv. OCH ta en lättlunch på deras Café!

Caféet var stängt just måndag 8 juni och i butiken fanns inte en själ, så det var bara att dra hemåt igen, ganska besviken och fruktansvärt hungrig och grinig.
Innan dess hade jag iaf fått mitt lystmäte på pioner!
Nej det är ingen gravplats, det är en av två enorma buskar med enorma blommor vid en av brukslängorna vid själva bruket i Gysinge.Jag har nog aldrig sett så stora pionblommor, som stora kålhuvuden! Och dom doftade himmelskt!

Nu får det räcka för idag!
Tack Gun & Gösta för en lat och skön vecka. Härligt att vara med gamla kompisar som man känner innan och utan, och där man kan vara helt och hållet sig själv!


Kram Eva





Inga kommentarer: