måndag 29 september 2008

Körer, det är väl gratis det?

Jag sjunger i kör!

Det har jag gjort hela mitt liv känns det som, åtminstone sedan skoltiden och framåt, med små uppehåll.
De senaste 26 åren har jag ägnat en kväll i veckan åt 'min kör' Tonfisskarna. Jag och min f d man startade kören en gång för länge sedan, och jag är fortfarande kvar.

Vi tycker det är trevligt med konserter, eller framträdanden eller vad man nu vill kalla det, när vi får sjunga för publik och visa vad vi kan! Efter hårt repeterande och textpluggande, känns det alltid härligt pirrigt att få 'stå på scen' vara sig det är en scen eller en grusplan eller något hörn i en lokal! Vi gillar det!

Men jag upphör aldrig att förundras över vad folk i allmänhet, och folk som vill ha en medverkande kör i synnerhet, har för uppfattning om 'körer'.


Nån man kan kalla på ett par dagar innan, för att få ett gäng galningar att ställa sig upp och sjunga något medryckande???
Nån som ställer upp gratis, eller i värsta fall för någon tusenlapp?


Vadå, kostar det???


Att det tar tid att samla ihop 40 människor till ett engagemang tar tid.
Att repetera in lämpligt program tar tid.

Att repetera kostar pengar?

PENGAR??

Jo, lokal kostar pengar!
Noter kostar pengar!
Dirigent kostar pengar......per timme!!!

Att ställa upp utan ersättning är lika med en kostnad för kören, dvs det blir medlemmarna själva som får betala det via medlemsavgifterna!

Visst finns det behjärtansvärda ändamål, sjukhus, äldreboenden etc. Men vi får ofta höra att 'då får ni ju rutin'!
Fast jag tycker nog att vi skaffat oss bra rutin efter 26 års verksamhet!
OCH....både sjukhus och äldreboenden HAR faktiskt lite kulturpengar!!! Men man lägger hellre hela årssumman på EN ENDA artist, istället för att fördela gracerna lite, och ge gamlingarna lite fler kulturtillfällen!

Körer (och folkdanslag för den delen) tycks vara något klämmigt man stoppar in, när det behövs lite utfyllnad. Ersättningsnivån har stått nästan helt stilla under de senaste 25 åren!
Tänk om löneutvecklingen varit likadan!!!

Nej gott folk, som funderar på att engagera en kör vid nästa jippo:

Gör er själva och körerna en stor tjänst! PLANERA i god tid!
Och lätta på plånboken.

Då får ni också valuta för pengarna och en kör som verkligen engagerar sig för DIN SKULL!

Kram Eva

Inga kommentarer: