söndag 7 september 2008

Lite Hälsingebilder sept 2008


Nu har jag varit hemma ett par dagar! Det tar ju lite tid att komma in i normalgängorna hemma också.....(läs:röja upp efter 'ensam hemma')
Och välja lite bilder till Bloggen så klart!
Det var jätteskönt att komma upp till mitt älskade Hälsingland igen, och träffa alla goa vänner däruppe!

På söndagen kunde jag inte låta bli att åka till Bäckan och titta på mitt gamla hus igen.
Tänk det är snart 20 år sedan jag lämnade det, och förra sommaren var jag också där och kikade, nostalgisk och fånig som jag är! Då såg det ut så här:
I år såg det ut så här! Någon som ser någon skillnad? Förutom ljuset möjligen!
Jag tog mej friheten att glutta lite i fönstren och invändigt såg det också likadant ut......som för 20 år sedan. Samma tapeter som jag satte upp 1981!!! Samma frys med trasigt handtag, samma spis, kyl och väggbeklädnad bakom diskbänken! Kändes minst sagt märkligt!
Har inte dom nya ägarna - som varit flera - pysslat om mitt lilla hus bättre än så?


Rönnbären var vackra, men inte så många!
Däremot var dom minst lika vackra, men tiofalt fler i Skriksvik när vi åkte dit några dagar senare! Stora tunga, blöta klasar!
Ja det regnade! Vädret var grått och trist hela tiden, utom den dagen jag for hem, förstås;)


Lingon fanns det på tomten också, riktiga läckerbitar!
Innan jag styrde kosan mot hemmet, hann vi också hälsa på andra vänner i Ljusdal, åka till Bror-Erics härliga ateljé i Bjuråker, köpa äkta hälsingeostkaka, hemgjorda kroppkakor (som tyvärr inte var så goda som förväntat, det saknades kryddpeppar, tyvärr), dricka massor med vin och prata, prata, prata om kvällarna!

På torsdagsmorgonen lämnade jag Ljusdal och for till Milsjön för att våldgästa ännu en mycket god vän, Birgitta. Hennes Uno var på galej med andra likasinnade, men Musse var hemma och han är minst lika trevlig. Dessutom är han så lik min egen Magda att det är nästan kusligt!
Stilig kille är det iaf!
Där blev jag bjuden på världens godaste kantarellsoppa till lunch!

Här bor herrskapet, i en helt otroligt härlig kåk, en ombyggd sommarstuga högt ovanför Milsjön, och med en vidunderlig utsikt!

Tänk att få titta ut över detta varje morgon, vilken känsla!Nej det är ingen dansbana, det är sommaruteplatsen......snacka om sjönära;)

Som avslutning ett vackert 'ogräs', kan inte hjälpas att jag gillar dom,speciellt hela dikesrenar i alla regnbågens färger. Åh, det är så vackert!
Det blev inte så mycket fotograferande den här gången.
Mycket var annorlunda mot förra besöket, livet har tagit andra vägar!

Men det är alltid gott att träffa gamla goa vänner.........då märks inte tidens tand lika hårt!
Man kan skratta åt gamla tokerier och fly verkligheten en stund, det behöver vi alla!

Stor kram till er alla däruppe.....Gun, Gösta, Magnus o barnen, Ewa o Sture, Birgitta o Uno.....Och 2 x Musse och alla andra härliga hundar o katter jag träffade!

Eva

Inga kommentarer: