fredag 12 december 2008

Recept för ovanlighetens skull


Hej!
Idag har jag varit huslig, ja ett par dagar faktiskt, börjar väl få tillbaka energin efter allt viruskämpande sen nästan två månader tillbaka. Putsade köket igår, och idag har jag bl a gjort den här Saffranskakan, efter ett recept från Apotekets tidning. Tyvärr fanns inte receptet i nätversionen av tidningen, så det kommer nedanför bilden;)


Recept
200 gr smör
2 ägg
3 dl socker
1 påse Apotekets saffran (17 kr!!!)
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Till garnering: florsocker

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Stöt saffran med lite socker och tillsätt det till de vispade äggen tillsammans med smöret och mjölken. Blanda mjölet med bakpulver och rör ner i smeten. Grädda i smord form i nedera delen av ugnen i ca 45 min. Garnera med siktat florsocker.

Den luktar väldigt gott, men ska inte avsmakas förrän i morgon!
Då ska dotra, jag och flickorna göra lite julkakor och julgotter, så vi lär nog behöva en eller annan kafferast i kaoset. Men det ska bli kul!

Om vi lyckas med något av våra uttänkta projekt, kommer bilder och kanske recept också;)

Nu ska jag bara vara lat, efter en riktigt huslig dag!
Kram Eva

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, det där receptet har jag också provat. Det blev en favorit förra året som jar har upprepat i år. Jag gillar att den är saftig, inte torr som lussebullar kan bli. Hej från mig, hälsa alla!