lördag 9 augusti 2008

Om fläskbullar och mobiltelefoner

Jag kör bil ganska ofta, i storstadsnära och i storstadstrafik. I Stockholm!
Trafikrytmen är tuff och snabb här, så det gäller att vara på alerten hela tiden.

Men ofta omges man av bilister som kör konstigt. Då menar jag som kör långsammare än vad som behövs, ändrar hastigheten fram och tillbaka, vinglar i körbanan, svänger av tvärt och med stora märkliga svängar.
Jag ska snart börja föra statistik över dessa konstiga bilister, för mätt mellan tummen och pekfingret är det till största delen män det handlar om och till yttermera vissa MÄN SOM PRATAR I MOBILTELEFONEN!

Det är ju allmänt känt - eller är det en myt? - att män har sämre simultankapacitet än kvinnor, och skulle detta bevisas bara utifrån dessa bilister, så är det sannerligen inte någon myt!

Hur länge ska vi behöva vänta på en lag som förbjuder mobilpratande när man kör bil?
Är det inte tillräckligt många som dödats av den anledningen, eller varför dröjer man?

I t ex Norge får man inte göra det. Handsfree är tillåtet, och det kan väl vara OK, men att sitta och knappa på en mobil samtidigt som man ska hålla hastighet, vara observant på trafiken och ha 100% uppmärksamhet på vägen............tja det går inte ihop, inte ens för oss kvinnor!

Jag stannar alltid om det ringer i mobilen när jag är ute och kör, annars avstår jag från att svara och ringer upp vid lämpligt tillfälle!
Faktum är att det här samhället fungerade faktiskt även när vi INTE pratade i dessa små tekniska underverk för jämnan!

Dom är bra, jo visst. Men bör användas med förstånd!
Detta om detta!

Vad är då fläskbullar? Jo det är mitt senaste smeknamn på stadjeeparna. Dessa monster till bensinslukare, som jag i min lilla Fiesta, upplever som något stort och hotfullt som vill käka upp min bil.....och mej!
Inte nog med att dom är dåliga för miljön, dom är åt helsicke för stora för normala gator i min del av världen. Även inne i staden och på alla kringfartsleder!
Och den lilla delen är byggd på 30-talet, med gator för den tidens trafik. Nej det går inte att göra om dom små gatorna till autostrador, utan vi som bor där måste anpassa vårt liv i viss utsträckning till dom förutsättningar som är givna!

Vilka är det då som kör dessa fläskbullar? Tja det är förstås män som måste bevisa för sej själva och omvärkden att dom 'är något', att dom 'har något'......pengar och kanske något mer, som inte syns;)
Men också 'lilla frun' skjutsar barnen till skolan i fläskbullen. En bulle per fru och barn, ingen samåkning i god sparanda inte. Det är trafikkaos vid skolan varje morgon därför att varje förälder skjutsar sin lilla telning till skolan. Det är ju en så farlig trafikmiljö!!!
Tacka fanken för det, när alla tar bilen dit.

Om alla lät sina bilar användas till vettigare saker, skulle trafikmiljön för ungarna bli mindre farlig på vägen till skolan också!
Varför inte samåka om barnen inte orkar gå eller cykla?
Eller är det - hemska tanke - föräldrarna som inte orkar GÅ med sina barn till skolan?

Ändå bor jag i ett villaområde med många parkvägar och skyddade smågator!

Nu har ju bensinpriset sjunkit lite, på grund av att bland annat USA börjat inse att man nog ska ha mindre och bensinsnålare bilar. Stadjeeparna säljs inte lika mycket! Inte heller här i Sverige, men det som händer i USA har större genomslag över hela världen, det vet vi ju.
Detta drabbar givetvis bilindustrin, både 'over there' och här i Sverige, vilket är beklagligt, men om den - bilindustrin - satsade resurser på att få fram miljövänliga bilar i större utsträckning, kanske världen ändå skulle bli dräglig för oss alla.

Det börjar komma, men det skulle börjat för massor med år sedan!

Men..........kanske inget händer, för nu visar det sig ju att kineserna är överförtjusta i Volvos stadsjeep - den är ju så säker;) - och Kina lär vi inte kunna rynka på näsan åt i längden. Dom är många dom.....

Färdigspekulerat och gnällt för idag!

/Eva

Inga kommentarer: