söndag 26 juli 2009

Kycklingfilé i gräddig vitlökssås

Ännu en LCHF-rätt som jag gärna delar med mej av. Grundreceptet finns på sid 93 i 'Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok' men jag modifierade lite. Boken finns också hos Adlibris förstås! Min hovleverantör av böcker.

Så här gjorde jag:
5 små kycklingfiléer (Hannas) stektes i smör i stekpannan.
Kryddade med salt och malde över 'Fem kryddor' (Santa Maria) en god kryddblandning som passar utmärkt till just kyckling.
Filéerna fick steka tillsammans med en pressad vitlöksklyfta.
Nästan färdigstekta lades filéerna i ett ugnseldfast fat och stekpannan vispades ur med vispgrädde, Creme Fraiche (34%) och lite pressad citron. På slutet vispade jag i 1 msk Philadelfiaost (originalet).
Slog såsen över filéerna och in i 200° varm ugn i 15-20 minuter.

Under tiden kokade jag blomkål och broccoli.

Fotot visar tyvärr bara resterna eftersom vi hungrigt kastade oss över anrättningen innan kameran fanns i närheten.

Jättegott blev det!

/Eva
PS. Originalreceptet vill jag inte publicera av upphovsrättsliga skäl! Men köp boken, den är så frestande och läcker.


Inga kommentarer: