fredag 17 juli 2009

Planer som rubbas.....på gott och ont!



Efter gårdagens ganska plågsamma tandläkarbesök tänkte jag göra lite egna saker idag. Läsa klar boken till vänster t ex.

Varför har jag skaffat den då? Jo gubben fick larm hos doktorn senast, för höga blodsockerhalter, så det blev flera prov och besök hos diabetessyrra mm.

Hos läkarn fick han en broschyr om Dr Annika Dahlqvist
åtföljt av orden: "Jag får inte rekommendera...." Sicket snack!
Läkaren är skyldig att informera om alternativ!

Dietisten rekommenderade LIGHT-produkter!!! T o m ett barn känner till, att det är absolut förkastligt om man vill undvika sockersuget t ex. Plus att Aspartam är allt annat än nyttigt! Suck!

Vetgiriga Eva kastade sig över broschyr och nätet och läste och läste och insåg att här hade vi något rejält att ta tag i.
På vägen hamnade jag också hos Dr Litsfeldt och blev ännu mer nyfiken på den här LCHF-kosten! Beställde böcker från Adlibris (billigast och snabbast, är bokslukare) och nu läser jag ännu mer. Den här lilla boken Diabetes. Inte. är hur lättläst som helst och lika viktig för alla, vare sig du har en diabetiker i familjen eller inte.

Att utesluta kolhydrater ur kosten kändes knepigt, jag som ÄLSKAR färsk potatis t ex (har syndat faktiskt) och mackor är ju inte heller så dumt.
Gubben har varit mack-älskare av stora mått och han har det lite kämpigt, men det går om man trappar ner, som vid alla 'missbruk';))


En kokbok med idéer kändes nödvändig så i samma bokpaket anlände denna!

Och det var ett kap........mums, snålvattnet rinner medan man läser! Kittlar jag din nyfikenhet?? Jag hoppas det faktiskt!

Egna nöjen var det ja, ja den tänkta turen till Ikea för att inhandla ännu en Billyhylla fick läggas på hyllan.......fanns inte i lager i Barkarby och jag ids inte åka söderut!

Det blir ICA och handla ingredienser till middag istället. Tänkte bjuda dotra med familj på en riktig LCHF-middag, med en massa godsaker! Barnen får kanske något alternativ, men åtminstone Emmy är ju grönsaksälskare, så vem vet!
Solen skiner för fullt därute, så jag skulle väl inte sitta här, men varav hjärtat är fullt.......(Om nu någon händelsevis läser detta!)

Som slutkläm i LCHF-predikan jag jag ju berätta att det finns massor av bevis på att denna diet är hälsosam, de båda författarna är två exempel.
Själva tappar vi kilo efter kilo. Gubben åkte iväg till släkten i Norrland i ett par jeans han inte kunnat komma i på flera år!

Och vi mår väldans bra faktiskt!

Kram Eva


4 kommentarer:

Sara sa...

Jag blir mer och mer övertygad, så jag hänger på så gott jag kan. :)
Tack igen för igår!

Eva sa...

Kul! Man behöver ju inte vara rabiat, men det roliga är ju att det går utmärkt att äta jättegott och ändå gå ner några kilon! Och må bra!
Tack själv för igår, det var mysigt!
Mamma

Marica sa...

Har ju läst på annat håll om hur ni försöker ändra på era kostvanor till gubbens fördel..Som sagt jag tror att jag ska införskaffa denna bok till min mor som tyvärr har börjat slarva i sin kost efter flera års diabetes som mannen din har..Detta kanske kan ge en extra energikick till henne igen..Själv försöker jag köra en typ av denna diet sedan i slutet av maj och jag har blivit av med nästan 7 kilo :)

Kram och lycka till!

Eva sa...

Hej Marica!
Tack för lyckosparken och hoppas din mamma hittar samma inspiration som vi gjort! Och belöningen låter ju inte vänta på sig!
Lycka till för din egen del också, duktigt att tappa 7 kg, det är bättre att ta det lite lugnt än att det rasar av en!
Kram Eva