lördag 25 juli 2009

Skördetider

Min granne har för mycket röda vinbär. Det är jag tacksam för, så det har saftats med kära SaftMajan här.
Eftersom jag är usel på vissa saker, ser jag det som en utmaning!
Alltså försökte jag mej på att koka gelé också. Av en liter råsaft.
Fyra små burkar blev det, men jag bävar för den dagen jag ska använda innehållet. Det är säkert klister, alltså kokt för länge!

Jag har alltid lika svårt med det där geléprovet! Men det ser ju trevligt ut med lite saftflaskor och gelèburkar i matkällaren.


Nästa projekt blir krusbärsbusken, som är helt översållad med bär. Jag försökte klippa ner den i höstas, men det fick ju motsatt effekt. Ännu fler grenar, med ännu mer bär. Den är enorm.
Min snälla röda-vinbärs-granne har naturligtvis första tjing, men sen brukar dottern och andra också få förse sig, och det räcker så fåglarna får lite också!
Dom är söta och väldigt goda....och stoooora!

Nu hotar blötväder igen, tur jag hann göra ren och byta vatten i poolen!
Må så gott, du som ev läser. *S*
Kram Eva



Inga kommentarer: